انواع مفتول

انواع مفتول

همانگونه که گفته شد تنوع مفتول ها به لحاظ جنس مفتول می باشد. در این بخش انواع مفتول فولادی را با هم بررسی می کنیم:

  1. مفتول سیاه

مفتول سیاه یا مفتول آرماتور بندی سیم مفتول فولادی است که قابلیت خوبی برای خم و تابیده شدن دارد. این نوع سیم مفتول با مقاومت خوبی می تواند تابیده شود، بافته شود و یا دوباره به حالت اول باز گردد. مفتول سیاه از فولاد کم کربن تولید می شود، از این رو پلاستیسیته بالایی دارد. در کل می توان گفت شکل پذیری مفتول سیاه بسیار خوب و در عوض مقاومت آن در مقابل خوردگی ناچیز می باشد.


با توجه به اینکه مفتول سیاه هیچ پوشش ندارد به شدت در معرض خوردگی می باشد. معمولا مفتول سیاه با قرار گرفتن در معرض هوا زنگ می زند. آثار زنگ زدگی همواره بر روی سیم مفتول سیاه به صورت لکه های قرمز رنگی مشخص میگردد.


  1. مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه از گالوانیزاسیون مفتول سیاه به دست می آید. این نوع مفتول برای محیط های مرطوب قابل استفاده می باشد. مفتول گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم و یا گالوانیزه سرد تولید می گردد. مفتول گالوانیزه گرم کاملا یکپارچه و براق می باشد و به طور کل می توان گفت کیفیت مفتول گالوانیزه سرد نسبت به مفتول گالوانیزه گرم پایین تر می باشد.

  • مفتول گالوانیزه گرم:

هنگامی که سیم مفتول سیاه را در وان مذاب از فلز روی غوطه ور می کنند و گالوانیزاسیون با عمق زیادی در سطح فلز  اعمال میگردد این محصول را سیم مفتول گالوانیزه گرم می نامند.

  • مفتول گالوانیزه سرد

در فرآیند گالوانیزاسیون سرد سیم مفتول، مانند دیگر محصولات فولادی که با فرآیند گالوانیزه سرد تولید می گردند، با استفاده از روش الکترولیز، سیم مفتول سیاه را آبکاری می کنند. عمق گالوانیزاسیون در این حالت کمتر از گالوانیزاسیون گرم می باشد.

 

  1. سیم مفتول پی وی سی

مفتول پی وی سی همان مفتول سیاه می باشد که طی فرایند پوشش دهی با مواد پی وی سی پوشش داده شده است. عملیات پوشش دهی مفتول بوسیله دستگاه روکش مفتول انجام می گردد. این نوع مفتول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته در عین حال قابلیت شکل پذیری آن بالا می باشد.